zondag 8 juli 2012

Destination Tidaholm, Sweden

Terwijl de zomer langzaam echt een zomer aan het worden is, pakken wij vanavond onze spullen voor een koersweek in Zweden. Daar rijden wij een zesdaagse koers, maar voor het zover is, rijden we eerst nog in Venhuizen de Omloop van Venhuizen. Een clubcompetitieklassieker over 170 kilometer.

Als het goed is zitten er straks vijf vermoeide coureurtjes inde auto opweg naar Zweden. De Omloop van Venhuizen beloofd een mooie koers te worden en voor Team Amsterdam is het de laatste kans om de clubcompetitiefinale te bereiken. We zullen er dus vollebak in moeten vliegen. Dat gaan we dus ook gewoon doen!

Na de koers zullen we direct naar Zweden vertrekken. Morgenochtend om 10.37 start Freek namelijk aan zijn proloog. Ik heb nog een ruim half uur langer de tijd en zal om 11.09 mogen vertrekken voor mijn 3,3 kilometer. Een kort tijdritje met een klein klimmetje in de laatste honderden meters. Naar verluidt is het een Kopje van Bloemendaal-achtige klim met 50 meter hoogteverschil in 800 meter.

Dinsdag en woensdag rijden we twee ritten in lijn en daarna volgen nog een criterium, omloop en een slottijdrit. Genoeg ritten dus om eens iets moois te laten zien. In de beide tijdritten hoop ik op een plek voorin het dagklassement en in de andere ritten wil ik de schade gewoon beperken of kijken wat er mogelijk is. Kort rijden in zo'n etappekoers lijkt me namelijk heel gaaf.

De tegenstand lijkt vooral uit Denemarken te komen. De Deense nationale baanselectie heeft zich ingeschreven en die komen dus ook met een paar sterke renners. Rasmus Quaade was in 2011 al de nationaal kampioen tijdrijden van zijn land bij de profs. Ook was hij vorig jaar tweede op het WK tijdrijden voor beloften. Naast Quaade staat ook Alex Rasmussen op de startlijst. Er zit maar één Alex Rasmussen in de Deense selectie en dat is de 'bekende' Rasmussen van Garmin. Helaas voor hem is hij deze week voor 18 maanden geschorst wegens het missen van dopingcontroles.

Over een week zullen we weer terugkeren naar Nederland en hopelijk hebben we dan een mooie koersweek achter de rug. De weersvoorspellingen zijn niet echt gunstig, hoewel regen en een graad of 20 mij goed moeten liggen. Ik heb er in ieder geval alvast veel zin in.