vrijdag 8 juni 2012

Met goed gevoel richting Zweden


De laatste tijd gaat het weer beter en beter. Van de laatste drie clubcompetitie koersen haalde ik twee keer de finish. Nu heb ik een weekje rust, daarna een paar weken hard werken en volgende maand staat er dan een meerdaagse in Zweden voor de deur. Een etappekoers met een proloog, twee ritten in lijn, een criterium, een omloop én een slottijdrit.

Met z'n zessen zullen we over exact een maand afreizen naar het Scandinavische land. De dag voor we naar Zweden gaan, rijden we nog de clubcompetitiewedstrijd Omloop van Venhuizen, die onthoofd is van een koersweekend, naar enkel het omloopje.

In de afgelopen weken ben ik steeds harder gaan rijden. Drie weken terug reden we een dubbel weekend waar ik nog wat tekort kwam, maar daarna ging het beter en beter. Mijn tijdritten werden sterker en in koers ging ik steeds beter rijden. Op het DK tijdijden werd ik keurig zesde, waarna ik met een goed gevoel de ploegentijdrit van de clubcompetitie in ging.

In die ploegentijdrit startten we als eerste. Herman, Joost en Thomas draaiden fantastisch. Florian, Pascal en ik hielden de motor draaiende. Vooral tussen de 25 en 37 kilometer werd ik sterker en sterker en kon ik de ploeg helpen met lange beurten op kop. Met 47.7 km/u gemiddeld waren we behoorlijk tevreden. Temeer omdat alleen Pascal en ik 'tijdrijders' zijn.

In de Zuid-Holland tijdritcompetitie wilde ik ook goed scoren. In Maasdijk stond een mooie tijdrit op het programma over 26 kilometer. Mijn goede benen lieten me niet in de steek gedurende deze 35 minuten en ik wist de derde ronde van de competitie te winnen. Een goed gevoel en een moraalboost richting het dubbele koersweekend.

Afgelopen weekend reden we twee mooie clubcompetitie klassiekers. In Friesland werd gekoerst in de Kerspelen, zondag stond in Groningen de Ronde rond het Ronostrand op de kalender. In de Kerspelen reed ik te ver van achter en na een grote valpartij moest ik lang achtervolgen. Eenmaal teruggekeerd in het peloton, had ik teveel krachten verspeeld om enkele keren kantharken te overleven.

In de Ronde rond het Ronostrand ging het aanmerkelijk beter. Ik reed attent van voren, zat zelfs mee in een kopgroep. Helaas kregen we nooit meer dan 30 seconden, maar toch was ik er wel content mee. In de slotfase kwam ik niet meer weg en ik werd 54e.

Nu probeer ik de stijgende lijn door te zetten in de komende weken. Misschien mag ik meedoen aan het NK tijdrijden. Niet dat ik daar wat te zoeken heb, maar het is leuk én een goede training. 38 kilometer afzien kan nooit slecht zijn. Misschien dat ik daar in Zweden een beetje profijt van kan hebben.