dinsdag 27 december 2011

Nog een keer vlammen in 2011

Maanden was het hier stil. Waarom? Omdat het niet goed ging. Ik reed niet meer goed, voelde me niet echt goed en was gewoon moe. Het seizoen duurde lang, te lang. Maar met een dikke rustperiode, veel rustige training en mooie vooruitzichten staat de zon weer aan de horizon. Ik heb er weer veel zin in.

365 dagen na mijn toetreden tot de eliterenners van Nederland, rijd ik morgen opnieuw het Nederlands Kampioenschap baanwielrennen. Tussentijds waren er mooie binnenlandse en buitenlandse koersen. Een etappekoers, criteriums, klassiekers en tijdritten, afgelopen jaar heb ik alles gezien. Het wielrennen is nóg completer geworden.

Mijn enthousiasme heeft er helaas wel voor gezorgd dat ik niet alles uit mijn seizoen heb gehaald. Ik begon goed aan het seizoen, met sfeerproeven in België en de Haarlemmerliede. Daarna kwam direct de Ronde van Marokko waar ik al mijn kruit voor het seizoen zou gaan verschieten. Krampachtig bleef ik koersen, zonder echt resultaat.

Dit seizoen gaat het anders worden. Tot op heden heb ik nog niet echt een piekmoment gehad, terwijl ik vorig seizoen, vanwege het NK baan, in november en december al echt goed in orde was. Deze winter trainde ik vooral rustig en op duurvermogen. Pas de afgelopen twee weken verhoogde ik de intensiteit, om niet geheel voor een verrassing te staan op het NK Baan.

Morgen rijd ik de scratch, nou in ieder geval de serie. Of ik de finale haal is nog maar zeer de vraag. In een serie met twintig gaan er acht door naar de finale. Ik start met o.a Wim Stroetinga, Jeff Vermeulen, Tim Veldt, Nick Stöpler, Michael Vingerling, Arno vd Zwet en Peter Schep. Dat zijn zo'n beetje alle Nederlandse renners de mee kunnen met de wereldtop.

Ik voel me in orde, maar niet in supervorm. Daarvoor heb ik te weinig intensieve training gedaan. Het wordt morgen dus een kwestie van het goede wiel kiezen en een beetje geluk hebben. Meesluipen met de juiste vlucht en hopen dat ik de finale in kan sluipen.

Donderdag is de puntenkoers en heb ik aanzienlijk meer geluk wat betreft de loting. Ook daar gaan er acht door van de twintig starters. In mijn heat zitten vijf 'zekerheidjes'. Drie plekken zijn dus voor outsiders als ik. Met een beetje geluk kan ik dit jaar dus in ieder geval één keer finale rijden en dan sluit ik mijn seizoen toch nog een beetje zonnig af.