vrijdag 19 augustus 2011

Lichtpuntje


Bij mijn terugkeer in het peloton afgelopen weekend ging het niet lekker. De eerste rondjes ging het nog wel aardig en reed ik voorin mee, maar naarmate de gaskraan vooraan open ging, zakte ik verder weg door het peloton. Met een DNF als gevolg. Gelukkig was er woensdag een kans om mezelf te revancheren.

Aanvankelijk zouden we met drie Ulysses-mannen een ploegentijdrit rijden. Amstel-renner Niels wilde ons graag vergezellen en dus togen we af naar Noordeloos. Ter plaatse hoorden we dat wij vanwege onze licentie enkel deel mochten nemen aan de individuele tijdrit. De ploegentijdrit was alleen voor licentieloze en zelfs buiten mededinging mochten we niet starten.

Met nummer 99 op de rug, was ik vertrokken voor 21 individuele kilometers. De wind was niet echt hard, maar toch wel enigszins aanwezig. Vooral in de openingskilometers had ik niet echt voordeel van deze zomerse bries. Het parcours bestond uit twee ronden van tien kilometer en een aanloop van iets meer dan duizend meters.

Na mijn eerste ronde, zag ik op het aanloop stuk ploegmaat Jan aan komen rijden. Hij was veertien minuten na mij gestart en betrad de ronde ongeveer 150 meter nadat ik doorgekomen was. Jan hijgde in m'n nek en dat was voor mij een stimulans nog eens even lekker door te halen. Toch kon ik niet voorkomen dat Jan mij voorbij kwam razen.

Ik moest alle zeilen bijzetten om Jan in het vizier te houden. Want een mikpunt is altijd lekker in een tijdrit. Gelukkig waren de wegen rechtdoor, dus met Jan als rode lap, reed deze stier zijn tweede ronde minstens net zo snel als de eerste. Na 21 kilometer was het beste er wel af, maar stond er toch een tijd van 28.19 op de klokken. Met 44.5 gemiddeld en zo'n negentien tellen achter ploegmaat Pascal, kon ik niet ontevreden zijn.

Jan was met 27.17 de snelste van de dag en mocht de bloemen mee naar huis nemen. Pascal werd tweede Ulysses-renner op plaats vier en ik werd zelf zesde. Niels, die eigenlijk onze vierde man was in de ploegentijdrit, noteerde de tiende tijd. Iedereen keerde tevreden terug richting Amsterdam. Zelf was ik blij met het resultaat, want het laat zien dat er toch weer een steigende lijn in zit. Ik kijk uit naar de tijdrit in Woubrugge én de resterende koersen van dit seizoen. Ik ga er nog eens goed tegenaan.