vrijdag 27 mei 2011

NK ver weg

Afgelopen woensdag reden wij Elite mannen, het DK tijdrijden in de kop van Noord-Holland. Een strijd tegen de klok van dertig kilometer, met onderweg gebruikelijke hindernissen als wind, viaducten en (enkele) tegenliggers. Dertig kilometer, een flinke afstand die ik dit seizoen nog niet beslecht had op de tijdritfiets.

Een handvol minuten voor half acht werd mijn naam omgeroepen door de speaker. Ik zat op mijn fiets en hield mij vast aan het hek. Vijf, vier, drie, twee, een.... Het woordje 'Go' heb ik niet eens meer gehoord, ik was al vertrokken. Op de 21 schoot ik uit het vertrek, opzoek naar een goed ritme.

Het eerste stuk tegenwind ging redelijk goed. De teller bleef ruim boven de veertig kilometers per uur en de benen voelde goed aan. In de verte zag ik een rode gedaante langzaam dichterbij komen. Het was DTS'er Carlo Kop die net voor mij gestart was, maar aanzienlijk trager reed.

Een richtpunt is altijd fijn in een tijdrit. Op het stuk met de wind in de rug had ik een achterstand van een halve minuut op Carlo. De viaducten in het parcours lieten mijn benen telkens vollopen en haalden mijn snelheid flink onderuit. 37, 38 per uur tegen de snelwegbruggen op, meer was het niet.

Na vijftien kilometer passeerde ik het startpunt en moest ik nog zo'n rondje eruit persen. De eerste kilometers tegen de wind in werden echter een lijdensweg. Het beste was er wel van af en op wilskracht reed ik net boven de veertig per uur. Carlo kwam steeds dichterbij en toen we voor de wind gingen rijden, reed ik hem voorbij.

Ook voor de wind ging het niet meer zo hard. 47 kilometer per uur was de topsnelheid die ik verloor bij het oprijden van het laatste viaduct. Mijn benen ontplofte, maar ik was in de laatste kilometer. Het viaduct naar beneden, de bocht om en ik zag de finish. Op de 12 perste ik er nog een klein sprintje uit.

41.04. Een matige tijd als je het afsteekt tegen de rest. Middenmoot, meer was het niet. Levi Heimans was in onze categorie, zoals verwacht, de snelste. Ik had een minuutje te langzaam gereden en was daar teleurgesteld over. Helaas kon ik niet harder dan de 43.8 gemiddeld die nu op de klokken stond. Het NK was ruim buiten bereik, ik ben teleurgesteld.