maandag 7 maart 2011

Eerste finish van het seizoen

Met z'n vieren trokken we zaterdag opnieuw richting België voor een tweetal koersjes. Zaterdag werd de start genomen in Molenbeek-Wersbeek, zondag stond Lierde op het program. Twee mooie, echt Belgische, omlopen van pakweg zeven kilometer, met een totale afstand van ruim 110 kilometer.

Molenbeek-Wersbeek kende op een heuveltje na, weinig echt lastige stukken. Het werd een snelle koers. 112 kilometer werden in iets meer dan tweeëneenhalf uur afgelegd. Een gemiddelde van zo'n 44 km/uur. Het peloton was, met 194 renners, groot en schuilen was geen probleem. Ik kon in Molenbeek m'n eerste finish van het seizoen noteren, want ik reed achterin het peloton uit. Mijn drie ploeggenoten, Jan, Thomas Hartog, en Lars reden alledrie bij de eerste vijftig uit, waarvan Thomas met zijn 24e plek het best geklasseerd was.

Zondag startten we in Lierde, de plek waar ik in september het WK journalisten reed. Mijn benen waren slecht en ik had het moeilijk op de stukjes bergop. Thomas stond al vroeg langs de kant met een lekke band en zag zijn koers daar eindigen. Voor mij duurde het avontuur iets langer, maar toen er even flink doorgetrokken werd, stond de deur achteraan het peloton open.

In een groepje probeerde ik terug te keren, maar van een waaiertje opzetten hebben enkele Belgen nog nooit gehoord. Terwijl de wind van links kwam, reed de voorste man uiterst rechts. Het complete groepje werd op de kant gezet doordat de voorste man aan de verkeerde kant van de weg bleef rijden. De tweede man in de groep demarreerde liever uit ons groepje om vervolgens honderd meter verder weer terug te vallen. De achterstand werd groter en doorrijden had weinig zin. Bij het opdraaien van de finishstraat heb ik me dan ook bij Thomas gevoegd.

Lars en Jan reden de koers wel uit. Lars maakte zelfs indruk en heeft zo'n zeventig kilometer vooraan gereden. Helaas voor hem werd de kopgroep van 12 waarin hij zat op drie ronden voor het einde teruggepakt door een grote achtervolgende groep. Lars werd 32e en mocht een goed gevoel overhouden aan deze koers in Lierde. Jan kwam na een mooie 'Chasse patat' op anderhalve minuut met het peloton over de streep.

Over de koers in Lierde ben ik niet zo tevreden. Met het uitrijden van Molenbeek-Wersbeek daarentegen wel. Het goede gevoel zit eraan te komen en komt hopelijk met de week dichterbij!