woensdag 26 januari 2011

Koersen op De Mol, de baan en een Shiv


Ik zit in een rustweek, nou ja, halve rustweek. Zaterdag reed ik mijn eerste trainingskoers van het seizoen op het parcours van De Mol. Een mooi rondje waar afzien en meepeddelen tussen de wielen tot de opties behoort. Ik zou het rustig aan doen, want ik heb immers al genoeg getraind de afgelopen weken. Daarnaast moest ik ook zondag en maandag nog een baanwedstrijdje rijden.

Er werd af en toe hard gereden op De Mol. Mede door Huub Duyn en de broertjes Van der Velde lag het niveau redelijk hoog. Er startte zo'n tachtig man, maar toen ik in de laatste ronde om me heen keek, zag ik nog de helft rijden. Dat was ook niet verwonderlijk, want af en toe werd de finishlijn gepasseerd met een noodgang van zestig kilometer per uur.

Gelukkig had ik het niet al te moeilijk en werd ik zelfs beter naarmate de koers vorderde. Huub Duyn reed weg en ging met Ricardo van der Velde en nog twee vluchters rijden voor de zege. Daarachter probeerden nog zo'n tien renners weg te rijden in de laatste ronde. Maatje Maxim reed ook op De Mol en was vorig jaar tweede in de eindstand. Omdat hij bijna iedere week gaat deelnemen spoorde ik hem aan toch mee te sprinten. Op die manier kon hij toch nog wat punten meepakken voor de stand.

Maar... er waren nog tien renners vooruit en daarvoor reden nog vier renners. De nummer 15 krijgt nog zes punten en alles wat daaronder komt vijf. Zo was er dus maar 1 punt om voor te sprinten, tenzij het gat gedicht werd.

Ik reed naar voren en zette mezelf tegen de wind in op kop. Ik sleurde het klimmetje op en trok door de afdaling in. De voorsprong van de groep voor mij slonk en met een goede jump kon Maxim misschien nog net over het groepje heen sprinten. Zij zette de sprint ook in en Maxim werd nog negende. Toch nog 12 punten verdiend en een lekker gevoel overgehouden aan de eerste wegkoers.

Zowel zondag als maandag reed ik een baanwedstrijdje. Zondag een omnium over vier onderdelen. Ik stevende af op een derde plek, maar verspeelde in de derny omdat mijn derny kapot was. Ik riep talloze keren ga, maar kreeg geen gehoor. Ik ben dan maar de derny gepasseerd en in het wiel gaan zitten van de renner in voorlaatste positie. Er werd nog een nieuwe derny de baan ingestuurd maar ik kon niet meer voorkomen dat ik vijfde werd en zo mijn derde plek met 1 punt verspeelde. Gelukkig gaf de vierde plek ook nog recht op prijzengeld, dus helemaal met lege handen stond ik niet.

Maandag reed ik de laatste superpopulaire in Apeldoorn. Ik had de eerste twee edities al een beetje prijzengeld bijeen gereden en mocht dat maandag op gaan halen. Ik reed nog een scratch en een dernyrace, wat resulteerde in een achtste en een tweede plek. Al met al een weekendje met een klein, maar leuk, bedrag aan prijzengeld. Het was direct mijn laatste baanwedstrijdje voor het seizoen en de focus gaat nu volledig op de weg.

Dinsdag heb ik mij kunnen verzekeren van de allerlaatste Specialized Shiv die in de handel te verkrijgen is. Met een beetje geluk is deze vrijdag al af te halen in Goirle. Dan ga ik mij eens buigen over een mooie afmontage en mag het tijdritseizoen wat mij betreft ook beginnen!